امروزه در یک خودرو به طور متوسط 6 متر مربع شیشه مورد استفاده قرار می گیرد که از اين مقدار 1.2 متر مربع براي شيشه ي جلو خودرو استفاده مي شود. قاب هاي شيشه بصورت قابل ملاحظه اي از نظر طراحي داراي اهميت هستند. فناوری های تولید ساختار هاي سبک دارای قابليت هاي بالقوه بسيار مفیدی هستند که بهره گیری از آنها می تواند منجر به جايگزيني شيشه هاي پلميري مقاوم در برابر خراش، سايش و تاثيرات آب و هوايي با شيشه هاي مينرال شود. شيشه هاي پليمري علي الخصوص پلي کربناتِ سبک با استحکام ضربه اي عالي پيش از این نيز براي مدت زماني طولاني در پوشش هاي چراغ جلوي خودرو و عدسي ها استفاده شده اند. بمنظور بهبود مقاومت به خراش، آنها را با رنگ هاي پولی سیلوکسِین و يا اکریلِیت پوشش مي دهند. در اين رنگ ها نانوذراتِ بسيار سخت اکسيد آلومينيم حین فرآيند سخت کاري در ماتريس زمينه قرار مي گيرند که نهايتا مقاومت به سايش بالا و استحکام ضربه اي خوبي حاصل مي شود. به دلیل کوچک بودن اندازه ذراتِ ماده فيلرو توزيع مناسب اين ذرات، اين پوشش بسيار شفاف نيز مي باشد.

خودروي شيشه گنبدي زمينه هاي ممکن و کاربردي فناوري نانو را نمايش مي دهد. / نمونه آزمايشي بمنظور انجام آزمون هاي محدوده ديد.

خودروي شيشه گنبدي زمينه هاي ممکن و کاربردي فناوري نانو را نمايش مي دهد. / نمونه آزمايشي بمنظور انجام آزمون هاي محدوده ديد.

در شيشه ها نوع پوشش به کار رفته در لايه مقاوم به خراش مهم است به اين منظور فرآیندهای جدیدی در حال توسعه هستند که بتوانند مواد سخت را مستقیما از فاز گازی در شیشه پلیمری اِعمال کنند. فرآيندهاي   PVD(رسوب دهي فيزيکي) و CVD (رسوب دهي شيميايي) به همراه فرآيند پوليمريزاسيونِ پلاسما يک نانولايه پليمري را با اتصالات عرضيِ بین اجزاي آلي و غيرآلی و با استفاده از فرآيند پوشش دهي در خلا ايجاد مي کنند.

پلاستيک هاي مستحکم و مقاوم در برابر خراش نیز امکانات جديدي را عرضه داشته اند. به ويژه در مورد تکنيک هاي پيشرفته قالبگيري تزريقي. ويژگي شکل پذيري ساده پلاستيک امکانات طراحي جديدي را براي ما فراهم کرده است. از سقف هاي شفاف و قطعات بدنه اصلي گرفته تا تمامي اجزاي خودرو که از پلاستيک هايي با عناصر آيروديناميکي ساخته شده اند. در حال حاضر تمامي خودرو ساز هاي شناخته شده در اين زمينه فعال هستند.

نانوپوشش هاي مدرن و نانورنگ ها مي توانند به سهولت خشک و يا توسط گرماي مادون قرمز سخت شوند.

نانوپوشش هاي مدرن و نانورنگ ها مي توانند به سهولت خشک و يا توسط گرماي مادون قرمز سخت شوند.

ترجمه: حميد رضا احمدي
منبع: Nanotechnologies in Automobiles , Innovation Potentials in Hesse for the Automotive Industry and its Subcontractors \ Hessen-Nanotech series of publications \ Volume 3 \ December 2008